Kirveellä oli töitä perennanvaihdossa

nainen jakaa kirveellä syysleimun paakkua
Pirjo Saarinen jakaa kirveellä syysleimun paakkua pienemmäksi. Näin useampi sai alun.

Perinteiset, vanhaa kantaa olevat syysleimut olivat niin haluttuja Lohjan puutarhaseuran perennanvaihtotapahtumassa että tarvittiin kirvestä. Sellainen oli onneksi mukana Raimo Virtasella. Kirveellä jaettiin Maija-Liisa Akkasen tuomat syysleimupaakut pienemmiksi.

”Riittää useammalle”, sanoi Pirjo Saarinen, joka pilkkoi paakkuja.

Akkasen tuomassa laatikossa oli kolmea sorttia leimua: valkokukkaista, punakukkaista ja leimua, jonka kukat ovat kirjavat. Akkanen on tuonut perennanvaihtoon useita kertoja kasveja ja aina on mukaan tarttunut kotiinviemistäkin. Leimut Akkanen oli istuttanut omaan puutarhaan jo 80-luvulla. Hän oli saanut taimet aikanaan appiukoltaan.

Leimut löysivät ottajansa välittömästi sen jälkeen kun seuran sihteeri Esa Aaltonen antoi luvan aloittaa.

Monet perennoista oli huolellisesti pakattu ja nimetty, mutta niitä, joita ei ollut, tunnistettiin yhteistuumin. Auringontähti? Jalopähkämö? Mikä-se-nyt-olikaan? Eräät sipulit aiheuttivat erityisesti päänvaivaa. ”Onko tämä valkosipuli”, kysyi joku. Kiinansipuliakin epäiltiin. ”Hei, tässähän on nimi”, joku vihdoin hoksasi. Muovikassin kyljessä luki valkonarsissi.

jäätelötikussa perennan nimi
Perennojen nimeämisessä oli monta tapaa. Jäätelötikku oli eräs niistä.

Perennanvaihdossa oli tarjolla muun muassa belliksiä, päivänliljoja, nauhuksia, kevätkaihonkukkaa, kuunliljoja, viiruhelpiä, astereita, vuorenkilpeä. Valtaosa löysi uuden kodin, mutta muutaman kohtalona oli päätyä roskalavalle. Anja Karhapää on keksinyt mainion tavan hyödyntää ylijäämätaimia.

“Vien mökille ja heitän rytökasaan”, hän kertoo. Rytökasasta on sitten hyvä joskus käydä kaivelemassa perennoja. Karhapään rytökasaan pääsivät muun muassa vuorenkilvet.

nainen tutkii kevätvuohenjuuria
Heleästi kukkivat kevätvuohenjuuret etsivät uutta kotia. Niiden takana Hilkka Lång.

Puutarhaseura järjestää seuraavan perennanvaihtotapahtumaan elokuun 29. päivänä Nummen koulukeskuksessa.

Teksti ja kuvat: Erja Hinkkanen