
Lohjanseudun Puutarhaseuralla on uusi, raikas logo. Sen on suunnitellut kirjailija, graafikko ja valokuvaaja Elina Nuortie.
Logon aiheena on omena.
”Omena on Lohjalle ominainen ja tärkeä puutarhatuote,” Nuortie sanoo.
Hän päätyi omenaan luettuaan puutarhaseuran historiasta seuran sivuilta. Torsti Salosen kirjoittamassa historiassa kerrotaan muun muassa että jo 1890-luvulla lähes kolmella neljästä lohjalaistalosta oli omenapuita ja että 1960-luvun puolivälissä omenapuita oli noin seitsemän jokaista lohjalaista kohden.
Puutarhaseuran aiemmassa logossa oli omenapuu punaisine omenoineen. Ei ole siis omena kauas puusta pudonnut! Logoja uudistettaessa onkin Nuortien mukaan hyvä säilyttää jotain vanhaa.
” Yksi omena kuvastaa puutarhainnostuksen yhdistävää voimaa, ja selkeät muodot toimivat printin lisäksi hyvin myös digimedioissa,” Nuortie sanoo.
Logon omenalajikkeen määrittämisen Nuortie jättää seuran jäsenten asiantuntemukseen.
”Omenatietämykseni rajoittuu lähinnä siihen, että logossa on punainen omena, tykkään syödä omenoita, mielellään kotimaisia ja työkaluni on omena,” Nuortie sanoo.
Viimeksimainitulla eli työkalulla Nuortie tarkoittaa Mac-merkkistä tietokonettaan, jonka tunnuskuva on omena.

Logoa kannattaa käyttää ahkerasti
Nuortie kannustaa käyttämään logoa ahkerasti kaiken viestinnän yhteydessä some-tileiltä sähköposteihin ja hallituksen pöytäkirjoista jäsenkirjeisiin.
”Mitä enemmän logoa viljelee ja vaalii, sitä runsaammaksi ja vahvemmaksi se kasvaa. Ei ole niin vähäpätöistä viestiä, etteikö sen ohessa kannattaisi olla logo,” Nuortie sanoo.
Viestintä on Nuortien mukaan sitä tehokkaampaa mitä yhtenäisempää visuaalista linjaa se seuraa.
”Johdonmukaisesti sovellettuna logo tukee toimijan tunnettuutta ja kasvua ja tekee elämästä siinä sivussa vähän helpompaa ja hauskempaa. Tämä koskee kaikkia toimijoita, olivatpa nämä sitten yrityksiä, yhdistyksiä tai kuntia”, hän sanoo.
”Pieniin yksityiskohtiin kannattaa kiinnittää huomiota. Logo vaatii ympärilleen rauhaa, joten sille kannattaa aina valita mahdollisimman rauhallinen tausta. Valkoinen on aina varma, mutta muutkin taustat kelpaavat,” Nuortie sanoo.
Logoprojekti teki seuran tutuksi
Lohjanseudun Puutarhaseuraan Nuortie tutustui vasta logoprojektin myötä, mutta Lohja paikkakuntana on hänelle tuttu jo lapsuudesta. Nuortien isä on nimittäin kotoisin Nummelta.
”Sukutilalla on möyritty heinäladoissa ja käyty ihastelemassa pikkupossuja. Lisäksi mieheni suvulla on mökki Karjalohjalla. Asuimme siellä jopa vuoden ympäri vähän ennen koronaa”, Nuortie kertoo. Tuorein linkki Lohjaan on sisarentytär, joka muutti miehensä kanssa Karkaliin viime syksynä.
Ulkopuolisuus oli Nuortien mukaan vain eduksi logon suunnittelussa.
”Kesällä tulen varmasti vierailemaan asuntomessuilla ja myös Puutarhaseuran pisteellä”, hän sanoo.
Salaattia Kemiönsaarella
Nuortie ihailee reheviä ja hyvin hoidettuja pihoja ja puutarhoja, mutta sellaista hänellä ei itsellä ole.
”Lempipuutarhani on mahdollisimman helppohoitoinen kallioinen kivikkopuutarha”, hän sanoo.
Tuoreet yrtit ovat kuitenkin Nuortielle tärkeä osa ruuanlaittoa. Perheellä on pieni puska kasvivaloineen myös kaupunkikeittiössä.
”Asuessamme kesät 2016–2018 huhtikuulta syyskuulle mökillä Kemiönsaaren ulkosaaristossa, tuoretta ja monipuolista salaattia oli vaikea saada, joten sitä oli pakko kasvattaa itse. Ei se kovin helppoa ollut, mutta saimme satoa, jota monipuolistin villiyrteillä. Mökillä ne ovat aivan oleellinen osa elämää, ja yrttimaa kohennetaan kuntoon aina keväisin.
Pandemia mullisti työtilanteen
Nuortie on toiminut kirjailija-graafikko-valokuvaajana yli 25 vuotta ja osallistunut satojen paino- ja digituotteiden tekemiseen eri rooleissa 1990–luvulta alkaen. Hän on suunnitellut markkinointimateriaaleja, kirjojen ja pakkausten ulkoasuja, valokuvannut mainos- ja kuvituskuvia sekä kirjoittanut kirjojen lisäksi markkinointiviestintää sekä artikkeleita lehtiin, kirjoihin ja blogeihin.
Pandemia on mullistanut työtilanteen.
”Töitä on kyllä riittänyt, kun olen siirtänyt kolmen matkavuoden kokemuksia kuvakirjojen muotoon. Työtä on ollut kerrakseen, mutta tuloja ei ole tullut. Korona löi todella pahan iskun ansioihin, ” Nuortie sanoo.
Hän kertoo, että uudet tilaukset loppuivat kuin seinään vuosi sitten maaliskuun puolivälissä. Eräs Nuortien asiakkaista oli koronan ensimmäisiä uhreja Suomessa.
Tämän vuoden alussa on ollut havaittavissa orastavaa kasvua, ja Nuortie on päässyt tekemään taas joitakin pienehköjä ansiotöitä. Lohjanseudun Puutarhaseuran logo oli yksi niistä.